BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

26 Ogos 2010

Bukan kehidupan kalau tiada dugaan





Tak ada kehidupan tanpa dugaan dan ujian. Hidup itu memang penuh dengan dugaan, baik dugaan dalam bentuk kesenangan mahupun kesusahan, suka mahupun duka, kenikmatan mahupun kesengsaraan. Persoalannya bukanlah pada dugaan itu. Persoalannya bukanlah pada sesuatu yang kita anggap sebagai “masalah” itu. Persoalannya bukan juga pada apa yang menimpa kita. Tetapi persoalan yang sebenar-benarnya adalah bagaimana kita menghadapi, memandang dan memaknai dugaan itu.

Tiada ubat yang lebih baik ketika menghadapi dugaan selain dari sabar dan ikhtiar. Tidak perlu mencaci keadaan, atau menyesali keadaan secara berlebihan, atau stress,atau menyumpahi diri sendiri. Lari dari dugaan, atau berusaha mencaci keadaan, tidak menerima kenyataan, bukanlah penyelesaian, tetapi malah akan menambah masalah baru. Kembalikanlah semua yang telah terjadi kepada Allah s.w.t. Sikap yang terbaik adalah mengambil hikmah dari apa yang berlaku dan pelajaran berharga untuk menghadapi hari mendatang. Lalu lanjutkan dengan ikhtiar, mengusahakan yang lebih baik dari sebelumnya.

Tiada hidup yang tanpa dugaan. Dalam konteks agama, dugaan itu adalah “sunnatullah” . Dengan dugaan, akan diketahui siapa orang yang beriman dan siapa orang yang tidak beriman. Bagaimana kita menghadapi dugaan itu, itulah yang akan menentukan nilai kita di hadapan Allah s.w.t. 

Akhirnya, alangkah baiknya jika ada masalah yang mendera, kita akan mendekatkan diri kepada Allah. Boleh meningkatkan kekhusyukan solat kita, doa kita, muhasabah kita, renungan kita, introspeksi diri kita.

Mintalah ampun kepada Allah. Mintalah petunjuk kepada Allah. Kalau sungguh-sungguh dilakukan, insya-Allah… DIA akan memberi petunjuk kepada kita.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...