BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

28 Ogos 2010

smlm sudah selesai pgrm brbuko pose anjuran adhoc anok2 kelate,,,
alhamdulillah sumernyer brjalan gan lncar wlaupon ada mslh2 yg xdpt dielakkan,,,
biasa la mmg stiap pgrm yg dijlnkn xlari drp mslh,,,so kena hadapi dgn hati yg trbuka,,,
mmg la ramai yg x puas hati tp nk buat gano kn fh nk trjadi,,,
xleh nk elakkan,,,time nk buko pose mmg kalut la napok sbb peserta mai pakak sere,,,
nk brebuk ambik makanan sbb dh lwt pon,,,sbb pnceramah hbs lwt ceramoh,,,

so,apa2 pun sume org dpt mkn jgk,,,hihi,,,
selsesai sume mkn,wak plok post motem...
meme hok brbangkit sume org luahkn apa yg x puas hati,,,
aku pon tgok suasana masa 2 meme ramai la x puas hati,,,
tp,,apa2 pon aku ucapkn terima kasih kpd yg trlibat,,,
aku harap sem akan dtg xkn brulang lagi perkara tersebut,,,
cukup stakat sini shja,,,smoga brjumpa lgi d lain warkah,,,
assalamualaikum,,,peace no war2...

27 Ogos 2010

Akhir Sebuah Perjalanan







Karena sering yakin akan bangun lagi
Aku lebih sering tertidur daripada tidur
padahal tidurpun adalah kebajikan bila diniatkan
Karena tak tahu kapan datangnya ajal
Hampir tak pernah kutulis dan kuucapkan wasiat
Padahal utang dan janjiku pun tak hanya satu dua
Karena kematian belum menghampiriku
Sedikit yang kuperbuat untuk menghadapinya
Padahal ketika itu keputusan pun tak ada guna
Karena manusia bisa beralasan
Beribu karena terucap dan dipersiapkan
Padahal kelak itu pun tak dijadikan alasan

(sajak ini kudapat dari sebuah blog)

Sahabat…,


Kemarin dengan lantangnya kukatakan, jika takdir memang sudah berkehendak seperti itu.., jika Dia sudah menentukan ini adalah menit terakhirku berada di sini, aku akan menerimanya dengan ikhlas hati, siap tidak, semuanya pasti kan terjadi. Tapi kenapa, ketika dalam keadaan seperti ini perasaan takut itu tiba – tiba menyeruak. Ternyata aku belum siap. Begitu besar dosa yang kutanggung, begitu kurangnya pahala kebajikan yang kutabung… Allah, maafkan hamba ini, telah mendustakan qada’Mu.

Hidup ini memang sebuah perjalanan, bukan sekedar sebuah jalan yang harus kita tempuh. Tapi jalan – jalan dengan banyak cabang yang harus dipilih dan dilalui. Dan sampai akhirnya kita akan mendapati sebuah putusan akhir… yaitu sebuah kematian...


Sahabat, sudahkah kita bersiap diri…?
Semenit nanti, sejam berikutnya dan esok hari jika waktu kita masih diperpanjang lagi…. Kuharap, kita semua kan jadi insan yang lebih baik… Yang pandai mensyukuri segala karunia Ilahi… Yang pada akhirnya akan menghadap dalam keadaan Khusnul Khotimah. Amin…

Sahabat,

Maaf tuk semua salah dan khilaf….
Salam damai penuh cinta di dalam Rahmat dan Ridlo-Nya….

~panton poyo 2~

Yang kurik itu kendi,
Yang merah itu saga,
Sampai berkereot bunyi sendi,
Tu pun ada hati nak main bola juga?

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si kucing belang,
Dua tiga kali dah bank dok cari,
Kalau ada call cakap aku dah hilang!

Tuah ayam nampak di kaki,
Tuah manusia siapa yang tahu,
Tokeh ayam menjual nak cari rezeki,
Tokeh bapak ayam jual 'body' pihak berkuasa tak tahu.

Sayangkan anak tangan-tangankan,
Sayangkan isteri tinggal-tinggalkan,
Sayang kereta digilap-gilapkan,
Sayang lama tak dibayar finance datang tarikkan.

Dua tiga kucing berlari,
Mana nak sama si kucing belang,
Masa offer ni la pahala nak kita cari,
Bila dah raya nanti dah habis peluang.

Cantik mekar bunga melati,
Tumbuh liar di tepi sawah,
Kau memang cantik aku puji dalam hati,
Kau tu mudah perasan tu yang malas nak aku luah.

Apa guna kepuk di ladang,
Kalau tidak berisi padi,
Apa lawanya berambut panjang,
Kalau asyik menggerbang macam setahun tak mandi.

Tanam pinang rapat-rapat,
Supaya puyuh senang berlari,
Tapi jangan tanam tu rapat sangat,
Nanti susah pulak puyuh tu nak menyesuaikan diri.

Jika kail panjang sejengkal,
Jangan lautan hendak diduga,
Kalau ngorat tak guna akal,
Camner nak kahwin sampai tiga?

Pinggan tak retak,
nasi tak dingin,
nasi semalam mana kau letak,
perut aku ni dah masuk angin.

~panton poyo 1~

Batang tegar dibuat rakit,
Rotan di dahan dibelah-belahkan,
Kalau dah MC memang sah la kau sakit,
Atau kau dah belanja doktor tu makan?

Kajang Pak Malau kajang berlipat,
Kajang hamba mengkuang layu,
Raya ni nak makan sate tak dapat-dapat,
Semua nak safe budget I tell you!

Bulat air kerana pembetong,
Bulat manusia kerana muafakat,
Kau dapat aku pun dah kira beruntung,
Tak usah la berangan nak berlakikan artis barat.

Apa disusah menyenduk kuah,
Kuah berada di dalam dulang,
Kalau kuah tu dah melimpah-limpah,
Tak selera aku tengok kau makan la sorang.

Jika kail panjang sejengkal,
Jangan lautan hendak diduga,
Ni apa cerita tak tahu hujung pangkal,
Orang berborak dia pun nak bercerita juga.

Bulat air kerana pembetong,
Bulat manusia kerana muafakat,
Kau tu boleh dikira beruntung,
Muka macam lotong tapi masih ada awek nak dekat.

Siakap senohong,
Gelama ikan duri,
Aku memang tak cakap bohong,
Hati kau mana ada aku curi!

Kalau tiada angin bertiup,
Masakan ada pokok bergoyang,
Kalau tiada perang meletup,
Masakan ada mangkuk melayang.

Kalau tiada angin bertiup,
Masakan ada pokok bergoyang,
Periuk nasi tu tadi elok tertutup,
Sekarang dah hilang sebab ada yang makan siang?

Putih rupanya bunga kecubung,
Anak buaya mati di pantai,
Dah lama betul kita tak berhubung,
Nombor henset kau pun aku ingat tak ingat main bantai.

Puas aku bertanam ubi,
Nenas juga dipandang orang,
Puas ambil angin kat serambi,
Baik dilayan isteri ku sorang.

Tanjung Katung airnya biru,
Tempat mandi nak dara jelita,
Hang jangan dok buat kes haru,
Nombor henset aku awat hang bagi merata!

♥ kenape ALLAH temukan kita dengan org yg salah ♥

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.


2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.


5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...


6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.


8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.





Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..









~ALLAH knows BESt!~♥

26 Ogos 2010

MAMPUKAH AKU???


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya kepada Allah dan Rasulullah
Hartanya diperjuang ke jalan Allah
Penawar hati kekasih Allah
Susah dan senang rela bersama..

Dapatkah kudidik jiwa seperti Siti Aisyah?
Isteri Rasulullah yang bijak
Pendorong kesusahan dan penderitaan
Tiada sukar untuk dilaksanakan

Mengalir air mataku
Melihat pengorbanan puteri baginda Siti Fatimah
Akur dalam setiap perintah
Taat dengan abinya yang sentiasa berjuang
Tiada memiliki harta dunia
Layaklah dia sebagai wanita penghulu Syurga

Ketika aku marah
Inginku intip serpihan sabar
Dari catatan hidup Siti Sarah

Tabahkah jiwaku
Setabah umi Nabi Ismail
Mengendong bayinya yang masih merah
Mencari air penghilang dahaga
Di terik padang pasir merak
Ditinggalakn suami akur tanpa bantah
Pengharapannya hanya pada Allah
Itulah wanita Siti Hajar

Mampukah aku..
Menjadi wanita Solehah?
Mati dalam keunggulan iman
Bersinar indah, harum tersebar
Bagai wanginya pusara Masyitah…

~AYAH & IBU~



Wahai ayah dan ibu,

Didik anak perempuanmu,
Bukan sekadar cantik 
dan gaya,
Bukan untuk memukau mata jejaka,
Tetapi didik mereka 
rasa mulia,
Peribadi sopan bersulam malu,
Jati diri muslimah 
sejati, menarik cinta dan kasih ILAHI.

Wahai ayah dan ibu,
Didik
anak lelakimu,
Bukan semata kuat dan kuasa,
Bukan sekadar tubuh 
sasa, tampan mempersona,
Tetapi didik mereka cemburu, kehormatan, dan
bijaksana,
Kuasa ilmu penampilan muslim bertaqwa.

Wahai ayah 
dan ibu,
dari pancaran sinar mata anak-anakmu,
Kalianlah teladan, 
penunjuk jalan, arah pandu kehidupan,

Kadang bimbingan tidak 
perlu kata-kata,
Banyak ketika, panduan tidak perlu jutaan bicara,
Cukuplah
tindakan, perkataan dan cara hidupmu mereka perhatikan,
Jika ingin 
anakmu hidup berakhlak dan berpedoman,
Hiduplah sebagai contoh 
ikutan!

Mencari dan terus mencari cinta ILAHI.                                                      

~MAAFKAN,,,,~

maafkan aku sayang
tika aku tak mampu melayani kerenahmu
dan kamu
sentiasa ada disampingku

maafkan aku cinta
ketika aku buntu
dan pergi untuk sementara
kamu sentiasa menunggu datangnya aku

maafkan
aku rindu
ketika aku tak selalu ada bila kamu memerlukanku
dan
kamu pula selalu ada untuk ku

maafkan ak kasih
ketika aku tak
meredakan marahmu
dan kamu pula sentiasa sabar menahan marahku

maafkan
aku sayang
jika aku selalu menyakitkan hatimu
dan kamu pula
selalu manyenangkan hatiku

maafkan aku cinta
jika aku selalu
membuatmu merasa sedih
sementara kau sentiasa cuba menggembirakan ku

dan
maafkan aku
kerana tak cukup sempurna untuk mu
dan tika aku tak
menjaga hatimu
juga bila aku selalu membuatmu menangis

tapi
aku berjanji wahai cintaku
hatiku hanyalah untuk mu
dan cintaku
tiada untuk gadis lain selain mu
sayangku hanya satu untukmu
rinduku
selalu kepadamu
dan kasihku hanyalah milikmu
maafkan ak sayang
maafkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...